نشست تخصصی بررسی بسته جامع حمایت از کودکان کار و خیابان در بستر نهاد خانواده با حضور معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور و جمعی از کارشناسان و اساتید این حوزه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل،  به مناسبت هفته ملی کودک در نشستی تخصصی با حضور اساتید دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و علامه طباطبایی، نمایندگان مرجع ملی حقوق کودک، کارشناسان و مسئولان سازمان بهزیستی و نمایندگان مراکز کودکان کار و خیابان،" پیش‌نویس راهنمای جامع حمایت از کودکان کار و خیابان در بستر نهاد خانواده" مورد نقد و بررسی قرار گرفت. هدف از این نشست، ارتقای کیفیت برنامه‌های حمایتی از این کودکان و بهره‌مندی از دیدگاه‌های کارشناسی برای بهبود وضعیت زندگی آن‌ها در بستر نهاد خانواده بود.

در ابتدای این نشست، محسن کرمانی معاون اورژانس اجتماعی سازمان در باب معرفی این راهنما گفت: مروری مختصر بر نتایج اقدامات انجام شده، نشان می دهد که هر گونه تلاش برای سامان بخشی به وضعیت کار کودکان می بایست مبتنی بر مفاهیم «جامع، خانواده محور، نظام­مند، دارای قابلیت اجرا، مشارکتی و انعطاف­پذیر» باشد. راهنمای حاضر به منظور معرفی اقدامات لازم در ابعاد و سطوح مختلف جهت حمایت از کودکان کار و خیابان در بستر نهاد خانواده تهیه شده و با شناسایی بازیگران، شرکای اجتماعی و منابع حمایتی بالقوه و بالفعل موجود در سطح جامعه نقش مؤثری تسهیل و تسریع فرایند ارائه خدمات به فعالان این عرصه خواهد کرد.

وی در ادامه اشاره کرد: از سال ۱۴۰۲ هدف ویژه سازمان بهزیستی در حوزه کودکان کار و خیابانی خروج تدریجی کودکان از چرخه کار تعیین شده و در سال گذشته با حمایت سازمان و تلاش مراکز کودکان کار و خیابان حدود ۱۴۰۰ کودک از چرخه کار خارج شده­ اند. همچنین تاکید نمود اصلاح دستورالعمل­های سازمان با رویکرد خانواده­محوری و هم­افزایی منابع حمایتی درون سازمان در زمینه حمایت از کودکان کار و خیابان و خانواده ایشان در دستور کار معاونت اورژانس اجتماعی قرار دارد.

در ادامه نشست، شرکت‌کنندگان با بررسی دقیق پیش‌نویس راهنمای تهیه شده، نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کرده و پیشنهادهای خود را در راستای تکمیل و بهبود آن ارائه دادند. بر اساس نظرات کارشناسان، حمایت از کودکان کار و خیابان در بستر خانواده امری ضروری و اجتناب­ناپذیر است؛ لازم است در کنار سازمان بهزیستی سایر سازمان­ها و دستگاه­های متولی نیز به شکل مؤثر و به موقع به وظایف قانونی و مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه عمل کنند تا ریشه‌های این معضل اجتماعی به شکل پایدار برطرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =